Opiniestuk: Russisch in het secundair onderwijs?

Elke ouder van schoolgaande kinderen heeft zich waarschijnlijk al wel eens ingelaten met de hervormingsnota van 2012 voor het secundair onderwijs: “Kinderen doen schitteren”. Wordt het tijd dat we komaf maken met de aso-bso-tso structuur? Of gaan we toegeven dat het probleem verder ligt dan deze abstracte woorden die voor eenieder een bepaalde emotionele lading bevat. Er is veel over gedebatteerd. Pascal Smet heeft zijn ballonnetjes opgelaten en de discussie is op gang gekomen. Maar heeft er iemand iets gemerkt van het voorstel om talen zoals Russisch, Chinees en Arabisch aan te bieden aan onze jongeren?

Weinigen die zich kunnen voorstellen dat hun zoon of dochter na het worstelen met Frans, het studeren van de plots toch nog wel moeilijk lijkende woordenlijst Engels, of het stressen bij een Nederlandstalig woord met o nee, een d of t, ze zich ook nog gaan bezig houden met het leren van een nieuw alfabet. De reactie die ik meestal krijg als ik laat vallen dat er in 2014 misschien wel zo’n scholen zijn, gebeurt vaak in stilte, met opengesperde ogen en een onderkaak waar de zwaartekracht misschien net iets te veel werking op heeft. Anderen komen terecht met de opmerking “Maar we kunnen zelfs geen Frans meer”.

Inderdaad, voor velen is Frans geen lachertje. Het is ook niet de bedoeling deze leerlingen te kwellen met nog eens een andere taal die ze waarschijnlijk toch nooit gaan gebruiken omdat hier de de interesse niet toe hebben. Geef iedereen de ruimte om in bepaalde mate zijn eigen ding graag te doen. Ik ben dan ook van mening dat dit in twee richtingen moet gaan. Als kind heb ik nooit een hekel gehad aan een schoolvak. Behalve misschien de les confessionele zedenleer, niet zozeer om het vak zelf, maar omdat mij steeds om een mening werd gevraagd die ik nooit leek te kunnen onderbouwen en ik dus maar liever zweeg. Nu, onverschilligheid en klakkeloos overnemen wat leerkrachten je dicteren, verdwijnt vaak met de leeftijd en zo kan ook de interesse in een taal veranderen.

De interesse in een bepaalde taal kan plots opkomen, bij mij was dat als ik tiener was. Er was een vuur dat in me brandde, een wil om Russisch te leren. De woorden te verstaan die een vriend van me sprak en tegelijkertijd een communicatiemiddel te hebben waar zelfs de leerkrachten geen weet van hadden. Ik heb met zelfstudie elke letter bestudeerd en bepaalde basiszinnen uit het hoofd geleerd. Tegen de tijd dat ik het secundair onderwijs afgerond had, kon ik woorden in het cyrillisch lezen zonder de betekenis te weten. Maar heel mijn schoolcarrière tot het hoger onderwijs, al die uren die ik op de schoolbanken gesleten heb, heb ik niet één ding kunnen leren over wat ik eigenlijk écht wilde leren: de Russische taal en cultuur. Die kans wil ik wel kunnen bieden aan mensen die een beetje lijken op mij. Er zijn veel jongeren met een eigen uitgesproken interesse in iets bepaald dat niet onderwezen wordt op school. Om praktische redenen kunnen scholen niet ingaan op de wens van elk individu, maar dat neemt niet weg dat elk kind wel mag gezien worden als een eigenheid met eigen specialiteiten en interesses. Hoort hierbij het inrichten van taalonderwijs Russisch, Chinees en Japans in het secundair onderwijs? Ik ben van mening dat alle middelen mogen aangewend worden om dit inderdaad mogelijk te maken.

Kinderen worden onderwezen om goede burgers en werkkrachten te worden. Waarom zou elke werkkracht hetzelfde moeten zijn? Geef leerlingen de ruimte om zichzelf te zijn en niet nog een ander kopie van wat er al was. De arbeidsmarkt vraagt inderdaad om kennis van het Engels en Frans. Maar voor bepaalde jobs zal het ook een meerwaarde zijn een andere taal te spreken, één die niet door iedereen gekend is. Wanneer jongeren de keuzes kunnen maken waar zij zich goed bij voelen, kunnen we ze laten schitteren. Want schitteren kunnen ze allemaal.

Geef een reactie

