Interview: Jeroen Van der Ven over “Aleksej”

In “Aleksej”, een werk van auteur en theatermaker Frank Adam, staat de vader-zoonrelatie centraal. Dit keer niet aan de hand van Hamlet, maar met de Russische tsaar Peter de Grote en zijn zoon in de hoofdrol. Jeroen Van der Ven leeft zich in in de gedachtengang van de jonge tsarevitsj.

Hoe heb je je voorbereid op de rol van Aleksej?

De voorbereiding viel vooral samen met het leren en bestuderen van de tekst. De dialogen zijn vaak heel snedig en het personage van Aleskej is vaak ad rem en soms brutaal. Ik ben op zoek gegaan naar iets wat die brutaliteit in evenwicht zou kunnen brengen en kwam uit bij een soort van naïviteit en je-m’en-foutisme die eigen is aan pubers.

Natuurlijk hebben we in de voorbereiding de hele Russische context rond die periode bestudeerd, maar dat is niet iets wat je kunt spelen. Ik probeer me gewoon in te beelden hoe die jongen zich voelt en hoe hij zijn vader ziet.

In 2009 heb je deelgenomen aan een hongerstaking. Probeer je met je werk ook  maatschappelijke problemen onder de aandacht te brengen?

Ik leef in de wereld waarin ik leef. Zeker in Brussel zie je verschrikkelijke dingen. Als je met een klein beetje steun de mensen verder kan helpen, doe ik dat graag. Ik heb toen meegedaan aan een dag hongerstaking om de aandacht te vestigen op de problematiek van een specifieke groep van mensen zonder papieren.

Zijn er al plannen voor een volgende voorstelling?

Momenteel repeteer ik aan de voorstelling H, an incident van de theatermaker Kris Verdonck, gebaseerd op het leven en werk van Daniil Kharms. Daarnaast bereid ik toekomstplannen voor met mijn eigen gezelschap Steigeisen.

Geef een reactie

