Altijd ‘Vkontakte’

anniSociale media zijn een internationaal gegeven. Ze gaan over grenzen en brengen mensen met verschillende nationaliteiten bij elkaar. Toch heeft Rusland ook andere sociale media dan het internationaal gekende facebook, youtube en oneindig veel andere. Elk medium heeft zo zijn eigen specifieke mogelijkheden en publiek.

De belangrijkste sociale media in Rusland zijn Odnoklassniki, VKontakte en My World, gevolgd door facebook en twitter. Odnoklassniki, vrij vertaald naar klasgenoten, trekt een iets ouder publiek aan dan de overige sociale media. VKontakte heeft daarentegen de naam gericht te zijn op tieners en jongeren. Vooral de toegang tot gratis muziek en films is er voor hen aantrekkelijk en net hierin verschilt de facebook-kopie van zijn Amerikaanse tegenhanger. De lay-out is anders wel heel gelijkend. Vkontakte is erg populair in Rusland en in ex-Sovjetstaten. Facebook wordt daar vooral aanvullend gebruikt door een jongere bevolking die in contact wil staan met internationale vrienden.

Voor elke westerse website is er wel een Russische variant te vinden. Wil je verlost zijn van al de reclame op Youtube? Kijk eens op de Russische tegenhanger RuTube. Het principe is hetzelfde, filmpjes zijn gratis te bekijken. Volgens hun eigen cijfers hebben ze meer dan 30 miljoen unieke bezoekers. Zoek je werk in Rusland, hou dan niet vast aan LinkedIn, maar probeer HeadHunter.ru. Op iReport (CNN) is iedereen reporter, de burger brengt zijn verhaal. De Russische tegenhanger hiervan is Mreporter.

Internetafhankelijkheid

socialemediainRusland“Mensen zitten ook op internet wanneer ze met vrienden op café zitten” Ani Oganesyan
Gebruik maken van sociale media vereist natuurlijk internetgebruik. Voor een onderzoek naar de internetafhankelijkheid van mensen in Moskou, gingen twee studenten van de Moskouse Staatsuniversiteit naar tien lokale cafés en restaurants. Daar keken ze hoeveel procent van de mensen die in gezelschap waren tegelijkertijd ook op internet zaten. De resultaten variëren van 3 procent in een zaak genaamd Delicatessen, tot 30,7 procent in Vatrushka, met een gemiddelde van 16 procent.

“We hadden hoge resultaten verwacht. Iedereen in Moskou zit vaak met zijn mobiele telefoon op internet, ikzelf ook. Dat mensen ook op internet zitten wanneer ze met vrienden op café zitten is een trend die is opgekomen met de uitgebreide mogelijkheden van mobiele telefoons, de vele apps en dergelijke. Natuurlijk heeft dit een grote invloed op ons leven. Volgens cijfers van IPSOS zitten Russen dagelijks gemiddeld bijna vijf uur op sociale media. Dit hoeft niet altijd actief te zijn, maar ze staan bijvoorbeeld open in een internetpagina tijdens het werk”, zegt Ani Oganesyan, die meewerkte aan dit onderzoek voor het tijdschrift Afisha.

Tekst en foto Jessica Jacobs

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s